Najpierw wytłumaczę Wam o co tak
naprawdę chodzi w prawie Webera a później wyjaśnię tak to się ma do psychologii
sprzedaży. Więc w prawie Webera chodzi tak naprawdę o odnalezienie
odpowiedniego progu różnicy w spostrzeganiu. Zbyt małe różnice nie są spostrzegane,
przez co porównywane produkty wydają się takie same. Do pomiaru progu różnicy
wykorzystuje się pojęcie ledwo
dostrzegalnej różnicy. Odpowiada ono takiej różnicy między bodźcami, która
już może zostać dostrzeżona.
Na podstawie badań Webera wynika,
że :
- dla ciężaru wartość ta wynosi
2%. Czyli np. trzymając 2 tabliczki czekolady, z których jedna waży 100g a
druga 98g to wg prawa Webera nie zauważymy różnicy w wadze.
- dla jasności światła wartość ta
wynosi 7,8%
- dla głośności dźwięku 4,8%
Wykorzystanie tego prawa w
praktyce jest oczywiste. Działa ono na dwa sposoby:
- po pierwsze dokonuje się
zwiększenia wymiaru produktu w taki sposób aby klient zauważył różnicę jednak z
uwagi na ekonomię produkcji chodzi oto aby ta dodana wielkość nie przekraczała
bardzo progu różnicy . Czyli wspomniana czekolada powinna być cięższa o
niewiele ponad 2% w stosunku do pierwotnego produktu. Ta metoda nazywana jest
upsizig’em. Upsizing został wykorzystany w 1985r przez znany nam koncern Coca
Cola, który tracił swoje udziały na rzecz Pepsi. Nowa Coca cola była słodsza od
Pepsi ale tylko o minimalny próg różnicy w spostrzeganiu. Natomiast finanie przez przywiązanie klientów do "starej" Coca Coli napój się nie przyjął.
- po drugie dokonuje się
zmniejszenia produktu w taki sposób aby klient nie zauważył różnicy. Metoda ta
nazywa się downsizing. Wykorzystuję się ją przy obniżaniu kosztów produkcji,
natomiast przy jednoczesnym utrzymaniu tej samej ceny produktu. Prawo Webera
jest tu wykorzystywane w taki sposób, że zmniejsza się wielkość bodźca, ale
tylko o tyle, żeby konsument nie zauważył różnicy. Tą strategię wykorzystały
linie lotnicze United Airlines. Chodziło o to aby nie zwiększać ceny biletów
przy rosnących cenach paliwa . W tym celu zmniejszono wielkość foteli o 3,3 cm
oraz odległości między rzędami miejsc w samolocie o 5,1cm. Zmiany te nie były
zauważalne przez pasażerów- można więc powiedzieć, że nie zmniejszył się ich
komfort podróżowania. Zmiany te pozwoliły na zwiększenie ilości miejsc w
samolocie przy jednoczesnym utrzymaniu warunków oraz co najważniejsze cena
biletów nie uległa zmianie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz